Rady a cviky

AKO CVIČÍME 29. september 2014

Je strečing naozaj tak dôležitý?

Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)

Je po skončení tréningu strečing naozaj tak dôležitý? Pretože nie vždy ho stíham, keď sa z cvičenia ponáhľam...

Existuje mnoho dôvodov, prečo ľudia vynechávajú strečing. Jedným z nich je práve fakt, že mnoho žien bojuje s časom. Nie je divu, že sa väčšina z nás snaží venovať v posilňovni tomu, čo považujeme za nadôležitejšie - spaľovaniu kalórií.

Ďalším dôvodom, prečo mnoho ľudí nezaraďuje strečing, je skutočnosť, že nikdy nevideli žiadny jasný prínos takého cvičenia. Majú pocit, že im to nič nedáva a nepovažujú strečingové cviky za dôležité. Dlhé roky totiž narážame na veľmi kontroverzné názory - preťahovania pred tréningom, po ňom alebo snáď v jehi priebehu, či dokonca vo všetkých zmieňovaných prípadoch?

Prečo strečing?

Osobní tréneri vám z vlastnej skúsenosti najlepšie povedia, ako často vo fitness centrách vidia práve prichádzajúcich návštevníkov po krátkom rozohriatí aerobnej činnosti vziať rovno do ruky činku. Tých, ktorí dbajú na preťahovanie svalov bohužial nie je tak veľa. Adekvátny strečing tak chýbs v úvode, v priebehu u na konci tréningu. Existujú samozejme aj výnimky, ale keď si to vezmeme všeobecne je situácia alarmujúca. Pritom je strečing prínosný z hľadiska okysličenia a prekrvenia svalov, priaznivo ovplyvňuje ich pohyblivosť i pružnosť. Napomáha tiež metabolizácii odpadových produktov, čím urýchľuje regeneráciu.

Ak dlhodobo zanedbávaze strečing, výrazne ým zvyšujete riziko zranenia, ohrozujete sami seba chybným držaním tela (často dochádza k zveseniu a posunutiu ramien dopredu, súčasne sa dopredu posúva aj brada),  výraznejšie je skrátenie hamstringov i rotátorov bedier. Je však treba mať na pamäti, že poranený sval nikdy nesmiete preťahovať. V takom prípade by ste zranenej partii najprv dopriať dostatok času na zahojenie. Zabúdať by sa nemalo ani na to, že nie je nie je možné praktizovať statický strečing pred explozívnou aktivitou akou sú napríklad plyometrické cviky.

Aký typ strečingu zvoliť?

Existuje viac druhov strečingu. Najlepšie by bolo, ak by ste si kúpili nejakú odbornú publikáciu a všetko si detailne naštudovali. Nie každý má ale čas či chuť venovať teórii cvičenia toľko priestoru. Preto vás teraz aspoň v krátkosti zoznámime s niekoľkými základnými metódami strečingu.

DYNAMICKÝ: spočíva v preťahovaní svalu v rámci jeho pohybového rozsahu. Ide v podstate o jednoduché cviky na báze preťahovania končatín a rotácie trupu. Dynamický strečing býva často zamieňaný s balistickým, ktorý však spočíva v násilnom preťažení, kde sa flexibilita svalu vynucuje. Dynamický strečing môžete zaradiť prakticky kedykoľvek. Vhodný je predovšetkým po prebudení, keď sa ráno poriadne pretiahnete, priaznivo tým ovplyvníte držanie tela, hladinu energie a pohyblivosť. Tento strečing praktizujte tiež pred, behom a po tréningu. Namiesto od statického strečingu, vám tento typ prehriať a predĺžiť svaly.

STATICKÝ: ako už jeho názov napovedá, predstavuje preťahovanie svalu až na hranice individuálneho pohodlia. Vo fázi preťaženia potom nejakú dobu zotrváte bez prakticky akéhokoľvek pohybu. Zaraďujeme ho na konci tréningu alebo danej športovej aktivity, vždy až po zahriatí svalov. Statický strečing je taktiež vhodný aj pred spaním, aby ste svaly následne regenerovali preťažené. Statický strečing by mal byť súčasťou vášho tréningu, pretože zvyšuje flexibilitu a zabraňuje tak skracovaniu svalov. Umožňuje nám zachovať potrebnú dĺžku svalov.

MYOFASCINÁLNY: je to preťaženie fascií za použitia penového válčeka. Fascia je vrstva tkaniva okolo svalu. Predsavte si svoj sval ako zväzok elektrických drátov, ktoré sú spojené k sebe a od okolia oddelené špeciálnou vrstvou. Asi tak by sa dala názorne opísať fascia. Je bezpečný a praktizovať ho môžete prakticky kedykoľvek, veľký prínos má po réningu s vysokou intenzitou. Preťažením fascie vlastne vytvárate viac priestoru a zvyšujete pohyblivosť svalu. Válček uvoľňuje spojivové tkanivo, takže dichádza k nárastu výkonnosti prostredníctvom zvýšenia rozsahu pohybu.

Zdroj: FITNESS 1/12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

      

 

 

 

 

 

 

971 zhliadnutí
Naposledy zmenené 09. december 2018
spalovnatukov.sk

E-mail Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

Napíšte komentár

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený.

O nás

Spaľovňa tukov je program nielen pre ženy, ktoré sa starajú o svoje zdravie a telo. Vieme, že žiadne zázračné pilulky na chudnutie nefungujú.

Budeme vás zásobovať tipmi na recepty, tréningami a novinkami zo sveta fitness, wellness, health & beauty.

Kontakty

Telefón: +421 917 611 700

Email: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

Pridajte sa k nám