Rozhovory

ROZHOVORY 26. júl 2016

Rozhovor s Martinom Čupkom

Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)

Priblíž sa nám, kto si, odkiaľ si, čo robíš?

Čaute! Volám sa Martin Čupka, väčšinu času trávim v Liptovskom Mikuláši a mám 27 rokov. Čo robím? Odpoveď je jednoduchá – pomáham ľuďom porozumieť vlastnému telu, inšpirujem a učím ich ako žiť zdravší a lepší život. Pokiaľ by som to mal vymedziť oficiálne a formálne tak som:

• Certifikovaný poradca pre optimálnu a športovú výživu
• Diplomovaný lektor a školiteľ individualizovaného prístupu ku vlastnému telu
• Člen Aliance vyživových poradců ČR
• Certifikovaný kondičný tréner a športovec
• Inšpiratívny Autor a Bloger (www.martincupka.sk/blog)

 

Kedže sa venuješ nie len zdravej strave, čo odporúčaš ľuďom? Všade je veľa info, čomu majú ľudia ,, veriť" ak chcú redukovať svoju hmotnosť, nejaký úplný základ?
Mnoho ľudí hľadá akési „tajomstvo zdravej výživy“ - bohužiaľ (alebo našťastie?), žiadne takéto tajomstvá neexistujú. V princípe je to veľmi jednoduché a je zbytočné komplikovať si to. Moje odporúčanie znie: „Začni tam kde si, s tým čo máš a o nič iné sa nestaraj.“
 
Vedz, že nepotrebuješ permanentku ani stroje, aby si sa začal hýbať. Nenahováraj si, že začneš vtedy keď … A radšej sa odfoť bez oblečenia a nastav si neľútostné zrkadlo.
 
Za úplný základ považujem nezaoberať sa „malichernosťami“ typu – či radšej obyčajné zemiaky alebo batáty, ovsené alebo pohánkové vločky, ryža natural alebo basmati, slnečnicové alebo tekvicové semienka – toto sú skutočne len zanedbateľné veci v „oceáne tvojej životosprávy“ pokiaľ si naozaj začiatočník. Skús sa spočiatku sústrediť len na to, aby všetko čo vložíš do úst bolo čo najmenej technologicky spracované (resp. malo najkratšie zloženie).
 
Pokiaľ len začínaš a nikdy si sa systematicky nehýbal tak veľkým úspechom je akýkoľvek pohyb, ktorý ťa baví a vybuduješ si k nemu vzťah. Skús hľadať činnosti, ktorými zvýšiš svoj výdaj bez extra času navyše – ako napr. maximalizovanie presunu pešo / na bicykli. Nesedieť na zadku nikdy dlhšie ako je nevyhnutné. Krátke prestávky v práci využiť na strečing alebo jednu sériu cviku s vlastnou hmotnosťou.
 
Túto problematiku „základov“ dobre pokrýva môj eBook – Top 7 princípov optimálnej výživy, ktorý je zadarmo dostupný na mojom webe. Jedná sa o základné princípy a východiská v zrozumiteľnej forme na 27 stranách.

 

Vedel by si nejako jednoducho a zrozumiteľne vysvetliť ľudom fakt, že diétami neschudnú zdravo a natrvalo? Že jedením schudnú skôr ako nejedením?
Chudnutie bez dostatočnej kondície je nekonečný príbeh – pokiaľ sa chceš dostať do začarovaného kruhu tak prosím. V skratke ide o to, že je veľmi neefektívne pýtať sa: „O koľko menej jedla / kalórií musím zjesť, aby som mal/a XY kilogramov?“ Neustálym znižovaním príjmu pritlačíme naše telo „k múru“ a donútime ho adaptovať sa na vzniknutú situáciu (strádanie). Reakciou bude znižovanie bazálneho metabolizmu (set point-u) a práve jeho rýchlosť je určujúca pre optimálne telesné zloženie – čím vyššia tým lepšie pre nás. Z toho vyplýva oveľa lepšia otázka: „Aký stupeň kondície musím dosiahnuť, aby moje telo vyzeralo dobre?“

 

Ako veľmi je strava pri chudnutí dôležitá? cca kolko %? A koľko cvičenie?
Nebudem sa tváriť, že som zjedol všetku múdrosť sveta a udávať tu nejaké percentuálne pomery – toto je ďalšia oblasť kde ľudia asi milujú exaktné čísla a štatistiky – tie podľa mňa opäť neexistujú. Poviem to takto: „Znížiť hmotnosť jedine úpravou stravy (bez zmeny pohybového režimu) je možné a veľmi pravdepodobné, problém však nastáva pri dlhodobom udržaní hmotnosti – kde už pohyb zohráva kľúčovú rolu (aj kvôli rýchlosti bazálneho metabolizmu – viď vyššie).
 
Pokiaľ mám vybrať čo z týchto dvoch premenných je podstatnejšie – tak je to určite výživa. Predsa len pod vplyvom systematickej pohybovej aktivity sme oveľa kratšiu dobu (cca 5% dňa) – zatiaľ čo výživa nás ovplyvňuje takmer celý deň (príjem potravy resp. jeho trávenie prebieha neustále).
 
Či už začneš zmenou stravy alebo cvičením, skôr či neskôr začneš riešiť životosprávu komplexne. Preto je nesmierne dôležité, aby si vytrval a neupadal na duchu, pozorne sledoval odozvu vlastného tela a neočakával, že proces chudnutia je lineárny a automatický. Podobá sa ceste po schodoch - ideš na ďalší stupienok no nevieš celkom presne ako dlho na ňom ostaneš – no čím poctivejšie základy vybuduješ, tým viac záchranných „check-pointov“ a istoty získaš.

 

Koľko ľuďom si už pomohol,aby dosiahli svoju vysnívanú váhu?
U väčšiny ľudí sa snažím presadiť ideu, že hmotnosť je „len“ číslo a oveľa podstatnejší je napr. pocit pri pohľade do zrkadla na samého/samú seba bez oblečenia. Pokiaľ to teda vezmem širšie tak formou osobných konzultácií, tréningov resp. seminárov som pomohol už takmer 400 ľuďom.

 

Tvoji klienti chcú redukovať hmotnosť zväčša kvôli estetičnosti či kvôli zdraviu?
Ide to ruka v ruke. Pri úvodnej anamnéze sa vždy pýtam na priority (zdravie / estetika / kondícia) a ich hierarchiu. Takmer vždy prevažuje estetika a s ňou spojené pocity. Snažíme sa to však dosahovať bez toho, aby bolo na vedľajšiu koľaj odsunuté zdravie či kondícia.

 

Koľko trvá človeku než si na zdravú stravu zvykne a po akom čase si môže dotyčný povedať,, už som za vodou" k starej strave sa už nevrátim. Po akom čase je už klient ,, v bezpečí"?
Tak ako som spomenul vyššie – proces chudnutia nie je nikdy lineárny a spravidla platí, že čím dlhšie a pozvoľnejšie prebieha – tým trvácnejšie výsledky prichádzajú. V úvode sa takmer vždy jedná o vonkajšiu motiváciu klienta / žiaka. Vyžaduje si neustálu podporu zo strany poradcu či trénera – z tohto by sa mala „vyliahnuť“ vnútorná motivácia, proaktivita a osobná zodpovednosť sa svoje zdroje výživy a vlastné zdravie. Pokiaľ sa tak neudeje do jedného roka – tak niečo pravdepodobne nie je v poriadku.
 
Inými slovami pokiaľ treba niekoho neustále motivovať (a nedokáže to sám) tak jeho cesta skôr či neskôr skončí neúspešne. Je možné ho usmerňovať aj naďalej avšak vždy z určitým stupňom osobnej disciplíny. Každý z nás má predsa svojich mentorov – a každý tréner by mal mať svojho trénera :-)
 
Čo cheat days a ,, prejedacie dni? Si za? Je to dobré pre organizmus?
„Cheat days“ môžu byť benefitom pre ľudí ktorí veľmi „trpia“ v rámci svojho režimu – či už sú to športovci v špecifickej fáze prípravy alebo „bežní ľudia“ ktorých režim je neúmerne prísny. „Cheat days“ môžu poskytnúť akúsi psychickú barličku v čase kedy sa stráca motivácia či sebadisciplína.
 
Druhou stranou mince je otázka či je všetko v poriadku pokiaľ človek sústavne každý týždeň potrebuje jeden deň, ktorý sa nemusí vôbec kontrolovať? U mňa a v mojej praxi sa „cheat days“ najčastejšie spája so sacharidovou superkompenzáciou v období pred pretekmi resp. po ťažkej fáze prípravy. Aj táto fáza však musí mať svoje pravidlá a nemala by byť len „legitímnou formou obžerstva“ :-)
 
Ja preto odporúčam len tzv. „cheat meal“ a teda jedno jedlo týždenne, ktoré bude skonzumované bez pocitu viny a výčitiek – sami predsa vieme, že pocity, prostredie a nastavenie v hlave počas konzumácie jedla dokážu aj zo „zlého“ urobiť to „dobré“ a to isté platí aj naopak.

 

Aké máš rozbehnuté ďalšie projekty či konferencie, na čo sa môžeme ešte tešiť?
Príjemným spestrením mojej práce a dobrou skúsenosťou bolo účinkovanie v teleráne resp. v reklame na smoothie maker Delimano.

Poslednú dobu sme veľa času trávili s kolegom Jakubom Strigáčom na našom projekte Zdravé telo nie je náhoda a odštartovaní prvého semináru – viac info nájdete na www.ztnn.education.

Rovnako som zavŕšil spoluprácu v rámci unikátnej publikácie 107 neodolateľných smoothie receptov, na ktorej som sa podieľaľ spolu s odborníkmi ako Martin Chudý či Igor Bukovský – viac info TU.

Som pravidelným prispievateľom magazínu FitŠtýl, ktorý považujem za vlajkovú loď vedecko-populárneho štýlu v oblasti zdravého životného štýlu.

Začiatkom októbra sa môžete tešiť na jedinečný fitness pobyt na Malte spolu s osobným kuchárom a výživným programom plným pohybu a zdravého jedla.

Následne by mala odštartovať kampaň v spolupráci s mestom Liptovský Mikuláš: „Zdravie na tanieri“, ktorej cieľom je spopularizovať zdravý životný štýl u žiakov II. stupňa ZŠ v Liptovskom Mikuláši.

 

Kde ťa môžu klienti vyhľadať, nájsť, stretnuť?
Snažím sa veľa času investovať do verejného vzdelávania či už formou blogu alebo verejných prednášok. K tomu dopomohlo aj prepojenie s Jakubom Strigáčom a vytvorenie platformy Zdravé telo nie je náhoda.

Väčšinu času trávim v rodnom Liptovskom Mikuláši kde pôsobím ako osobný a kondičný tréner vo Fitnesscentre Dynamic alebo pri bežeckých a outdoorových tréningoch. Konzultácie ohľadom výživy a životosprávy prebiehajú buď osobne alebo online formou. V mikulášskych supermarketoch ma môžete stretnúť aj počas exkurzie s klientmi kde sa učíme identifikovať kľúčové potraviny a vytriediť si 5% zlata spomedzi 95% pliev.

Samozrejmosťou je neustále sebavzdelávanie a vylepšovanie vlastného systému životosprávy a preto ma často môžete nájsť aj vo verejnej knižnici resp. v jednej z divokých liptovských bystrín, kde sa často a rád otužujem. V prípade akýchkoľvek otázok ma neváhajte kontaktovať na Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript. .

 

Ďakujeme za rozhovor, a prajeme veľa tvorivých nápadov :)

 

913 zhliadnutí
Naposledy zmenené 06. december 2018
spalovnatukov.sk

E-mail Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

Napíšte komentár

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený.

O nás

Spaľovňa tukov je program nielen pre ženy, ktoré sa starajú o svoje zdravie a telo. Vieme, že žiadne zázračné pilulky na chudnutie nefungujú.

Budeme vás zásobovať tipmi na recepty, tréningami a novinkami zo sveta fitness, wellness, health & beauty.

Kontakty

Telefón: +421 917 611 700

Email: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

Pridajte sa k nám