Rady a cviky

Zábava na bicykli má meno SPINNING

Ohodnotiť túto položku
(0 hlasov)

Keď v 80. rokoch vrcholový cyklista Jonathan Goldberg vymyslel pre svoje vlastné tréningové účely spinning, istotne mu ani nenapadlo,vže objavil jedno z najefektívnejších kadrio skupinových cvičení. Boom, ktorý spinning zakrátko vyvolal, sa nedá nazvať inak ako ošiaľ. Presunúť bicykle do miestnosti, zažiť davovú radosť z jazdy a popritom spáliť poriadne množstvo kalórií, to sa jednoducho muselo stretnúť s úspechom. Nadšenie zo spinningu navyše stále trvá - v čom tkvie jeho tajomstvo?

 

Bicykel, ktorý baví.

Spining odvodený od anglickéo slova spin, znamená v preklade rotáciu či otočku. Na hodine indoorového športu tých rotácií urobítenviac ako dosť, a okrem zlepšenia celkovej kondície zoštíhlite telo a krásne vyformujete svoje nohy. Jedným z tajomstiev tohto športu je fakt, že spojenie rotujúceho kolesa priamo s prevodníkom umožňuje jeho nepretržité točenie. Tomuto mechanickému pohybu stroja sa okamžite prispôsobujú aj svaly tela, a to najmä zadný stehenný sval. Spinner sa teda od bežného outdoorového bicykla odlišuje a je navrhnutý presne na mieru skupinového cvičenia v interiéroch. Rotujúce kolesá spinnera v konečnom dôsledku uľahčujú šliapanie, šport je vhodné vykonávať aj počas dlhej časovej jednotky. Skrátka po piatich minútach nebudete mať pocit, že už nevládzete. Naopak, pomocný mechanizmus kolies s prevodníkom mierne odľahčí pohyb a okamžite zvýši vašu srdcovú frekvenciu. Práve zvýšený nárok na srdcovocievny systém vyvolá vo vašom tele potenie a efektívnejšie spaľovanie tukov. Preto sa pri spinningovom bicyklovaní zvýši tepová frekvencia viac ako pri jeho klasickej verzii. Dynamika a celková príťažlivosť tréningu zabezpečuje, že sa na spinningu nudiť nebudete. Skúsenosti klientov hovoria, že ide o jedno z najzábavnejších cvičení. Na svedomí to má nepochybne i motivačná, rytmická hudba, ktorá spolu s kolektívnou snahou a pokynmi inštruktora významne zvyšuje výkon klientov.

Nakoľko pri spinningu využívate na dosiahnutie výkonu prostriedok - spinner, v úvode je dôležité jeho správne nastavenie. S tým vám pomôže vyškolený inštruktor, ktorý si uvedomuje, že efektívnosť hodiny nutne závisí aj od nastavenia pomôcky.

Samotná lekcia trvá zväčša 45 až 60 minút, no v ponuke sú i kratšie varianty. Hodina začína pozvoľným rozhriatím, teda akýmsi rozbicyklovaním. Svalstvo sa tak pripraví na následnú záťaž. Často je jeho súčasťou i strečing a individuálne pripomenutie správnej techniky držania tela a samotných nášľapov. V hlavnej časti hodiny dosahuje vaša funkčná sila vrchol. Strieda sa sed a bicykli so zdvíhanám zo sedačky, šliape sa rýchlo po rovine, ale i stabilnou rýchlosťou hore do kopca. V závislosti od nastavenia a pokynov sa tým pádom mení aj intenzita. Výbušná sila pracuje ruka v ruke s vytrvalosťou. Aby bol tréning efektívny, nenahraditeľnou súčasťou je aj merač pulzovej frekvencie. Keďže spinning predstavuje pre organizmus zvýšenú záťaž, merač je nielen pomocníkom pri kontrole spaľovania kalórií, ale aj prostriedkom zdravotnej kontroly. V neposlednom rade merač ukazuje, aké limity máte pred sebou, v akej miere sa kondične a silovo posúvate vpred a ako na danú záťaž reaguje vaše srdce. Po kvalitnom jadre hodiny a pozvoľna prechádza do pokojnejšieho tempa, dynamika sa zmierňuje.

Neodmysliteľnou súčasťou je potom záverečný strečing, ktorý poslúži na to, aby ste na druhý deň dokázali chodiť a svalstvo zbytočne neskracovali. Aby ste počas hodiny skutočne urobili niečo pre svoje zdravie a kondíciu, musíte dbať na správnu techniku. Aj keď sa možno zdá , že bicyklovanie zvládne každý, správne vykonanie je spojené aj so správnym naklopením trupu, mierne podsadenou panvou, rovným chrbtom a ramenami zatiahnutými nadol. Samotné našliapnutie potom pôjde ľahšie a pri kvalitnej polohe chodidla a jeho pohybe bude sila rozmietnená komplexnejšie. Netreba zabudnúť ani na správne bránicové dýchanie, ktorému kvôli sedu na bicykli a tým aj istému obmedzeniu, treba venovať zvýšenu pozornosť.

Ak sa chystáte na hodinu spinningu prvýkrát, nezabudnite si so sebou zobrať uterák a väčšiu fľašu vody (kvôli zvýšenej námahe potrebujete pri spinningu doplniť až o 50% viac tekutín). Nie je vhodné navštíviť lekciu úplne nalačno, hodinu pred tréningom si doprajte ovocný, či zeleninový šalát alebo výživovú tyčinku. 

Výhody spinningu:

- vyplavenie toxínov z tela

- lepšia kvalita svalovej hmoty

- zvýšenie funkčnej sily

- lepšia kondícía

- posilnenie srdcovocievneho systému a pľúc

- redukcia podkožného tuku

- lepšia nálada a pocit relaxu, ktoré sa dostavia vďaka vyplaveným endorfínom

Zaber, zrýchli, vydrž!

Podľa toho, aké pokyny  a záťaž inštruktor zvolí, vyzerá aj samotná hodina a jej časti. Vo všeobecnosti sa dá povedať, že tréning možno obmienať v štyroch variantoch - rýchlosť, výbušnosť, vytrvalosť a intervalový tréning. Viaceré spinningové hodiny spájajú klasické bicyklovanie s prvkami aerobiku, treba však dávať pozor na správnu techniku. Pokiaľ chcete spinning brať vážne, ideálne je absolvovať 3 hodiny týždenne. A nezabúdajte, spinning nie je len o záťaži, ale tiež o zábave. Ide o šport ideálny na vypnutie mysle, odbremenenie od stresu a najmä o kolektívnej radosti z pohybu.

Zdroj: FIT štýl 11/2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

      

 

 

 

 

 

 

1201 zhliadnutí
Naposledy zmenené 09. december 2018
spalovnatukov.sk

E-mail Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

Napíšte komentár

Presvedčte sa prosím, že ste vložili všetky požadované informácie označené hviezdičkou (*) . HTML kód nie je povolený.

O nás

Spaľovňa tukov je program nielen pre ženy, ktoré sa starajú o svoje zdravie a telo. Vieme, že žiadne zázračné pilulky na chudnutie nefungujú.

Kontakty

Email: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

SME TAM KDE AJ VY